06 41638814 Dutch/English info@eftamsterdam.nl

Toen mijn dochter 15 werd gaf ze een feestje. Ze had dezelfde vijf meiden als het jaar daarvoor uitgenodigd. Op de tafel lag een foto van deze groep meiden. Eén voor één kwamen ze binnen gedruppeld. Het eerste wat ze zagen was de foto en allemaal, ja echt allemaal zeiden ze precies hetzelfde toen ze die foto zagen, namelijk: “Jee, wat zie ik er stom uit!” De zin was hetzelfde, alleen wie er met ‘ik’ bedoeld werd wisselde elke keer. Zo kritisch als ze naar zichzelf keken, zo mild keken ze naar de ander. “Nee, joh, helemaal niet, moet je mij nou zien, dat is veel erger!”

Deze manier van denken is een mooi voorbeeld van hoe je kan meten met twee maten. Anderen hoeven er niet perfect uit te zien, maar als jij er niet perfect uitziet, dan ben jij lelijk.

Hoe kijk jij naar jezelf?
Durf je jezelf te laten zien hoe mooi je bent? Of ga je met een loep op zoek naar kleine oneffenheidjes? Kan je jezelf pas accepteren als je voldoet aan een beeld wat je nog niet bent, maar o zo graag wilt zijn?

Eigenwaarde is de waarde die je aan jezelf geeft.
Wat je tegen jezelf zegt en wat je over jezelf gelooft. Een laag gevoel van eigenwaarde kan ontstaan als je niet tevreden bent met wat je waarneemt over jezelf. Wat je ziet, je zelfbeeld, komt niet overeen met je ideale beeld, hoe je graag zou willen zijn. Er is niets mis mee om aan jezelf te gaan werken, om aan je ideale beeld te willen voldoen. Maar hoe realistisch is jouw ideale beeld, en met wie vergelijk je jezelf? Welke conclusies trek je uit het wel of niet voldoen aan jouw ideale beeld?

Als je anders denkt zie je de dingen ook heel anders.
Niets heeft betekenis totdat jij daar betekenis aan geeft. Wat je denkt bepaalt hoe je je voelt. En hoe je je voelt bepaalt wat je doet. De wereld om je heen kan je niet altijd veranderen, maar wat je wel kan veranderen is hoe jij over die wereld denkt en hoe je over jezelf denkt. Maar klopt het altijd wel wàt je denkt, is het altijd wel waar, zou het ook eens niet waar kunnen zijn?

Vaak zijn we niet tevreden met wat er is.
We denken dan dat er iets mis met onszelf is, maar er is niets mis aan jou, je bent helemaal perfect, hooguit is er iets mis met je denken. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik van Byron Katie, ze schrijft:

Ik herinner me nog een heel bange vrouw die aan kanker stervende was. Ze had mij gevraagd om met haar te praten, dus ik ging naar haar toe. Ik ging naast haar zitten en zei: ‘Ik zie geen probleem.’ Ze zei: ‘Oh nee? Nou, ik zal je een probleem laten zien!’ En ze trok het laken van zich af. Een van haar benen was zo opgezwollen dat het minstens tweemaal zo dik was als het andere been. Ik keek en ik keek en ik zag nog steeds geen probleem. Ze zei: ‘Ben je soms blind? Kijk dan naar dit been. En kijk nu eens naar het andere.’ En ik zei: ‘Oh, nu begrijp ik wat het probleem is. Jij lijdt aan het idee dat dat been er net zo uit moet zien als het andere. En ze begreep het. Ze begon te lachen, en de angst stroomde naar buiten door haar gelach. (Bron: Katie’s Tao; Doe niets, laat niets ongedaan, p. 244)

Dit is een (begrijpelijke) denkfout van hoe je selectief waarneemt. Zo maken we allemaal wel eens denkfouten, waardoor we de realiteit niet altijd in juiste proporties kunnen zien.

 De meest gemaakte denk-fouten

  1. Zwart-wit denken en etiketten plakken: Als ik dit doe, dan ben ik een… Als ik één fout maak dan ben ik een totale mislukkeling.
  2. Overdrijven: je hebt bv één vervelende opmerking over je uiterlijk gehad. Nu denk je dat dit elke keer weer gaat gebeuren.
  3. Selectief waarnemen:Je hebt een zwarte bril op. Je gaat de positieve gebeurtenis wegfilteren en let alleen op het negatieve. Bv je krijgt een compliment, waarop je denkt: ja, ja, zal wel, hij moet zeker iets van mij, of je ziet één vlek op je t-shirt, waardoor je hele outfit verpest is.
  4. Gedachte lezen en/of toekomst voorspellen: De waarzegger. Je denkt dat je weet hoe een ander denkt of wat er gaat gebeuren. Hij zal je zeker niet aardig vinden
  5. Emotioneel redeneren: Als ik me zo voel, dan ben ik het ook. Ik voel me niet mooi, dus ben ik ook lelijk. Ik voel me angstig, dus is er gevaar.

Wees ook alert, als je de woorden: nooit, altijd, moeten, zullen, of men, gebruikt.

De buitenwereld is niet altijd vriendelijk voor ons, maar dat wil niet zeggen dat we niet vriendelijk tegen onszelf kunnen zijn.
Onderzoek je gedachten, kies je woorden zorgvuldig en wees lief voor jezelf. Verander je gedachten net zolang totdat ze bij jou passen, totdat het voelt als een lekkere jas. Als jij je goed voelt over jezelf, straal je dat ook uit.

En door ons eigen licht te laten schijnen,
geven we onbewust anderen toestemming dat ook te doen.
Wanneer wij bevrijd zijn van onze eigen angst,
zal onze aanwezigheid als vanzelf ook anderen bevrijden (Marianne Williamson)

 

 

 

 

Lo van Beers
www.eigenwaardecounselling.nl