06 41638814 also in English info@eftamsterdam.nl

In 2010 deed ik een NLP cursus spreken in het openbaar. Dit zijn mijn aantekeningen.

Gebruik van je stem: we hebben geoefend met hard en zacht praten, met langzamer praten en je stem op het einde van een zin naar beneden te buigen.

Omgaan met publiek en aandacht, hoe sta je voor een groep? : Neem eerst even de tijd, richt je aandacht op verschillende personen, zoek altijd de helpende ogen die jou ondersteunen.

De geheimen die grote sprekers gebruiken om hun publiek steeds weer te boeien: Je vertelt je eigen verhaal zo beeldend en zintuiglijk mogelijk, daarmee rekening houden met dat mensen het kunnen voelen, kunnen zien en kunnen horen, de drie primaire zintuigen.

We leerden de NLP technieken:

Het negatieve gevoel stoppen

Het nare gevoel wordt in een goed gevoel veranderd.

1. Traceer het nare gevoel in je lichaam en merk op welke beweging het maakt.

2. Plaats dit gevoel buiten je zodat je het voor je kunt zien

3. Draai het patroon van het gevoel om. Draaide het rechtstom dan draai je het linksom. Ging het van boven naar beneden beweeg het dan beneden naar boven.

4. Plaats het omgedraaide patroon terug in je lichaam en blijf het in de nieuwe richting bewegen.

5. Merk nu op dat terwijl je het gevoel blijft bewegen het nare gevoel neutraliseert.

6. Denk terug aan een moment van krachtig zelfvertrouwen en stel je weer voor hoe dat was. Zie weer wat je zag, voel weer wat je voelde en haal de positieve gedachtes weer op. Blijf dit goede gevoel door je lichaam bewegen en maak het sterker door het sneller en sneller te bewegen.

7. Voel nu hoe goed het voelt om dit goede gevoel te voelen en test vervolgens hoe goed je de techniek gedaan hebt door te proberen om het nare gevoel nogmaals te voelen. Je zult merken dat dit een stuk minder is geworden of dat het helemaal verdwenen is.

 

Nare beelden stoppen en vervangen door krachtige goede

1. Denk aan de nare periode die je hebt meegemaakt. Het maakt niet of het een presentatie was die je verpest hebt of een vervelende dag uit je leven of een veel langere periode zoals een echtscheiding.

2. Speel de film voor de laatste keer af en zie dat die vervelende gebeurtenis nu echt voorbij is en neem het punt in gedachten waarop je ziet dat je opgelucht bent dat het voorbij is.

3. Maak nu de beelden zwart /wit en duw ze weg in de verte zodat ze kleiner worden. Spoel nu de film terug tot voor het punt dat de periode begon. Terwijl je de beelden terugspoelt neurie je een circusmuziekje.

4. Herhaal dit net zo vaak tot je merkt dat terugdenken aan deze periode je een neutraler gevoel geeft.

Als je het goed gedaan hebt is het gevolg van deze oefening dat je een glimlach op je gezicht hebt en bij jezelf denkt. Ach zo erg was het nou ook weer niet en bovendien, het is nu helemaal voorbij. Hoogste tijd om weer te gaan genieten van mijn leven.

 

Negatieve toekomst beelden te vervangen door positieve.

1. Wis alle negatieve beelden die je maakt over je toekomst door ze uit te vlakken alsof je ze met een grote gum weg gumt,

2. Breng je zelf in een opgewekte stemming. Bijvoorbeeld door leuke muziek te luisteren of door aan leuke dingen te denken die je hebt meegemaakt.

3. Stel je voor hoe alles gaat zoals jij wilt. Maak net zoals de zwemmer beelden van jezelf waarin alles helemaal goed gaat. Blijf deze beelden maken en merk hoe vrolijk je er van wordt.

4. Herhaal dit proces voor een aantal dagen net zolang tot het helemaal normaal aan voelt en je alle vertrouwen hebt in een goede afloop.

Doe dit met zoveel mogelijk processen in je leven. Hoe meer je leert om voor jezelf een goede toekomst voor je te zien. Hoe meer je die goede toekomst ook echt gaat ervaren.

 

Nare gedachtes / geluiden stoppen en vervangen door goede

Stel dat je bijvoorbeeld de gedachte in je hoofd haalt.

“ow nee, morgen moet ik een presentatie geven, stel je voor dat het mis gaat en dat iedereen begint te lachen, straks word ik nog ontslagen en gaat alles mis in mijn leven”

Ga nu deze gedachtes steeds langzamer herhalen en herhalen zodat het wordt.

“oooooowwwwwww nnnnnneeeeee, mmmoooorrrrgggeeeeen mooooooeeeeett….”

of vervang de stem door bv een rare cartoonstem

 

Oude gedachtes worden op deze manier belachelijk gemaakt en dan vervang je deze door positieve goede gedachtes.

Hoewel ik de NLP technieken erg leuk vond heb ik ze eerlijk gezegd weinig toegepast. EFT is voor mij effectiever en simpeler.